Βρώμη: Διατροφική αξία και οφέλη

Βρώμη: Διατροφική αξία και οφέλη

Οφείλω να ομολογήσω πως στο άκουσμα της «βρώμης», συνειρμικά, ο παραλληλισμός με την κόκα κόλα είναι αναπόφευκτος. Για τον απλούστατο λόγο, ότι πάει με όλα όπως και το αναψυκτικό! Την βρίσκουμε σε πρωινά πιάτα με γάλα και γιαούρτι, παρασκευάζουμε γλυκά από βρώμη, ενώ το αλεύρι της μπορεί να μπει ακόμη και στα μπιφτέκια ή στην πίτσα, αντί για κανονικό αλεύρι. Έχει καθιερωθεί, πλέον, ως ένα πολύτιμο υλικό μαγειρικής και μια θρεπτική τροφή. Ο κανόνας είναι απλός: όπου μπορείς να προσθέσεις βρώμη, απλά προσθέτεις · δεν το πολυσκέφτεσαι, μόνο κερδισμένος θα βγεις. Δεν είναι τυχαίο που τα τελευταία χρόνια, η ποικιλία των προϊόντων με βρώμη συνεχώς αυξάνεται. 

Η βρώμη είναι μία ιδιαιτέρως θρεπτική τροφή, με υψηλή διατροφική αξία που ανήκει στην οικογένεια των δημητριακών και είναι γνωστή επιστημονικά ως Avena sativa. Πλούσια σε σύνθετους υδατάνθρακες, φυτικές ίνες (β-γλυκάνες), βιταμίνες του συμπλέγματος Β, σίδηρο, μαγγάνιο και ασβέστιο. Επίσης, διαθέτει υψηλά ποσοστά πρωτεΐνης (11-17%) σε σύγκριση με τα περισσότερα σιτηρά και μάλιστα η κύρια πρωτεΐνη στην βρώμη ονομάζεται αβεναλίνη (80%). 

Επιστημονικές μελέτες επιβεβαιώνουν συνεχώς τα πολλαπλά οφέλη που προσφέρει η βρώμη στην υγεία. Αναλυτικά, έχει αποδειχθεί πως μπορεί να συμβάλει στην μείωση της χοληστερόλης λόγω της υψηλής περιεκτικότητας της σε β-γλυκάνες. Γεγονός που είναι ιδιαιτέρως σημαντικό, αν αναλογιστούμε πως οι καρδιακές παθήσεις που αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου παγκοσμίως, προκαλούνται συνήθως, λόγω της υψηλής χοληστερόλης στο αίμα.

Πέρα από αυτό, καίρια κρίνεται και η αρωγή της κατά της παχυσαρκίας. Αυτό, οφείλεται και πάλι στις β-γλυκάνες, που καταφέρνουν να αυξάνουν το αίσθημα του κορεσμού καθυστερώντας το αίσθημα της πείνας. Επιπρόσθετα, η βρώμη είναι ένα τρόφιμο με λίγες θερμίδες αλλά με πολλές φυτικές ίνες και θρεπτικά συστατικά· στοιχεία που την καθιστούν ιδανική επιλογή για όποιον επιλέξει να ακολουθήσει μια πιο προσεκτική διατροφή. Άκρως ενδιαφέρον είναι ακόμη το γεγονός πως δεν περιέχει γλουτένη καθιστώντας την ιδανική επιλογή για άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη. 

Αξίζει να αναφερθεί και η θετική επίδραση της στον έλεγχο του σακχάρου του αίματος. Μέσω των β-γλυκανών που διαθέτει, μετριάζονται τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα και η απόκριση της ινσουλίνης μετά από την κατανάλωση υδατανθράκων. 

Βέβαια, τα πλεονεκτήματα της βρώμης δεν τελειώνουν εδώ, καθώς η κατανάλωση της έχει φανεί πως είναι ωφέλιμη για την θεραπεία φλεγμονωδών παθήσεων, όπως για παράδειγμα τα δερματικά εξανθήματα. Παράλληλα, αποτελεί και μια ιδανική επιλογή για τον σύγχρονο άνθρωπο, καθώς βοηθάει στην μείωση του άγχους, της κατάθλιψης και της κόπωσης, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής. Άρρηκτα συνδεδεμένο με το προηγούμενο είναι το γεγονός πως αποτελεί εξαιρετική πηγή ενέργειας. Μάλλον δεν είναι τυχαίο που έχει ταυτιστεί με το πρωινό γεύμα το οποίο θεωρείται το σημαντικότερο για να ξεκινήσουμε την μέρα μας. Τέλος, θα μπορούσαμε να πούμε πως λόγω των αντιοξειδωτικών που διαθέτει μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου. 

Σε κάθε περίπτωση, είναι εμφανές πως η κατανάλωση βρώμης μπορεί να ωφελήσει ουσιαστικά την υγεία μας και δεν υπάρχουν δικαιολογίες για να μην την εντάξουμε στην διατροφή μας. 

Ο φούρνος Ντουρουντούς μένοντας πιστός στις παραδοσιακές αρχές του δεν παύει να «ακούει» τις διατροφικές ανάγκες και τάσεις της εποχής προσφέροντας τα αγνότερα προϊόντα. Παρακάτω θα βρείτε μερικές προτάσεις μας για να εντάξετε πιο εύκολα το ευεργετικό αυτό δημητριακό στην καθημερινότητά σας με τον πιο γευστικό τρόπο.

Wheat
Τση Κρήτης η παράδοση μιλάει με μαντινάδες,
στα χνάρια του Ρωτόκρητου, οι νιοι κάνουν καντάδες.
ΣΤΙΧΑΚΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ