Τα θρεπτικά οφέλη των οσπρίων

Τα θρεπτικά οφέλη των οσπρίων

Ποιος μπορεί να αντισταθεί σε μια ζεστή σούπα οσπρίων, συνοδευόμενη από καλοφουρνισμένα παξιμάδια, παρθένο ελαιόλαδο και λίγο τυρί φέτα; Μα, φυσικά, κανείς! Με τα πιο απλά υλικά συνήθως δημιουργούνται τα καλύτερα γεύματα, και τα όσπρια το επιβεβαιώνουν συχνά αυτό. Είναι πεντανόστιμα ως σούπα, αλλά εξίσου γευστικά μπορούν να είναι και μέσα σε μια δροσερή σαλάτα ή αποτελώντας το βασικό στοιχείο ενός διαφορετικού πιάτου · κάτι θα ξέρουν οι Άγγλοι-English breakfast-, δεν μπορεί! 

Κυρίως, μάλιστα, ξέρουν πως τα όσπρια αποτελούν μια ομάδα τροφίμων υψηλής διατροφικής αξίας που μόνο ωφελημένος θα βγει όποιος τα εντάξει στην διατροφή του. Πλούσια σε φυτικές πρωτεΐνες, σύνθετους υδατάνθρακες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και μικροθρεπτικά συστατικά, όπως σίδηρο, φώσφορο, κάλιο και ασβέστιο, έχουν επάξια χαρακτηριστεί ως το «κρέας των φτωχών». 

Αναλυτικότερα, η κατανάλωση οσπρίων συμβάλει στην ρύθμιση του σακχάρου του αίματος λόγω του χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη. Παράλληλα, τα όσπρια αποτελούν εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης ιδανική για τους χορτοφάγους και τους vegan προκαλώντας άμεσα το αίσθημα του κορεσμού. Επιπλέον, η υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες παίζει καίριο ρόλο στη διατήρηση των υγιών επιπέδων της χοληστερόλης και στην γενικότερη προστασία του καρδιαγγειακού συστήματος. Πέρα από αυτό, οι φυτικές ίνες των οσπρίων, διαλυτές και αδιάλυτες, βοηθούν στην ομαλή λειτουργία του εντέρου προλαμβάνοντας την δυσκοιλιότητα. Σημαντική είναι και η αντιοξειδωτική δράση που προσφέρουν μέσω των πολυφαινόλων που έχουν αντιγηραντικές ιδιότητες. Φυσικά, το γεγονός ότι έχουν αντικαρκινική δράση δεν μπορεί να εξαιρεθεί από την λίστα με τα οφέλη των οσπρίων. 

Εδώ, στον φούρνο Ντουρουντούς, αναγνωρίζοντας αυτή τους την διατροφική αξία, επιχειρούμε να τα αναδείξουμε με έναν διαφορετικό τρόπο·  χρησιμοποιώντας αλεύρι από όσπρια για την παρασκευή κάποιων προϊόντων. Συγκεκριμένα, έχουμε επιλέξει στοχευμένα το αλεύρι φακής, φάβας, φαγόπυρου και ρεβιθιού. Πέρα από όλα τα παραπάνω οφέλη των οσπρίων που αναφέραμε, ας δούμε λίγο και μεμονωμένα τι ακριβώς μας προσφέρει το καθένα επιπλέον. 

Η φακή είναι, χωρίς αμφιβολία, ένα από τα πιο δημοφιλή και αγαπημένα όσπρια λόγω της ευχάριστης γεύσης της αλλά και της διατροφικής της αξίας. Από μικρά παιδιά ακούμε πως η φακή έχει πολύ σίδηρο· στοιχείο απαραίτητο για την ανάπτυξη μας. Χάρη στο σίδηρο που διαθέτουν συμβάλλουν στην καλύτερη αποθήκευση του οξυγόνου και κατ’ επέκταση τροφοδοτείται ο οργανισμός με περισσότερη ενέργεια, ενώ παράλληλα συμβάλλουν σημαντικά και στην αναιμία. Ιδιαιτέρως ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως οι φακές προλαμβάνουν τις γενετικές ανωμαλίες χάρη στο φολικό οξύ που διαθέτουν. Συνίσταται, μάλιστα, η κατανάλωση τους, από τις έγκυες γυναίκες. Ένας ακόμη λόγος για να εντάξουμε τις φακές στο διατροφικό μας πλάνο είναι πως βελτιώνουν την υγεία των μαλλιών και της επιδερμίδας, λόγω των βιταμινών, μετάλλων και αμινοξέων που περιέχουν. 

Η φάβα, με τη σειρά της, είναι μια τροφή άμεσα συνδεδεμένη με τα καλοκαιρινά τραπέζια δίπλα στην θάλασσα αλλά και με περιόδους νηστείας. Πλούσια σε γεύση και σε θρεπτικά συστατικά μαγειρεύεται συνήθως ως πουρές και σπανιότερα ως ριζότο ή ακόμα και ως ντιπ για τις σαλάτες. Αποτελεί μια εξαιρετική πηγή φυλλικού οξέος και μαγγανίου συμβάλλοντας θετικά στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και του καρδιαγγειακού συστήματος. Επιπλέον, το γεγονός πως δεν περιέχει καθόλου λιπαρά την καθιστά ιδανική για περιόδους δίαιτας. Σημειωτέον, πως η εν λόγω τροφή είναι κατάλληλη και για άτομα με υψηλή αρτηριακή πίεση καθώς δεν περιέχει καθόλου νάτριο. Ωστόσο, θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωση της φάβας που προέρχεται από λαθούρι από άτομα με έλλειψη ενζύμου G6PD, λόγω κινδύνου εμφάνισης αιμολυτικού επεισοδίου. 

Επόμενο στην λίστα είναι το φαγόπυρο, μια υπερτροφή που προσφέρει πάμπολλα οφέλη στην υγεία μας. Ας ξεκινήσουμε από το γεγονός πως το φαγόπυρο σχετίζεται με χαμηλότερη ολική χοληστερόλη, χαμηλότερη LDL «κακή» χοληστερόλη και υψηλότερη HDL «καλή» χοληστερόλη. Ακόμη, έχει θετική επίδραση στην προστασία του ήπατος αλλά και στη διαχείριση του διαβήτη. Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως είναι ένα τρόφιμο απαλλαγμένο από τα πολλά φυτοφάρμακα και τις χημικές ουσίες, στοιχείο που το κατατάσσει ακόμα υψηλότερα στην λίστα προτιμήσεων μας. Όντας ψευτοδημητριακό δεν περιέχει γλουτένη, και ως εκ τούτου είναι κατάλληλο για άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη. Και αν ακόμη δεν έχετε πειστεί για το φαγόπυρο, θα αναφέρουμε, πως σύμφωνα με έρευνες, δρα και κατά της σωματικής κόπωσης.

Τέλος, τα ρεβίθια λόγω της υψηλής περιεκτικότητας φυτικών ινών, βοηθούν στην αύξηση των υγιών βακτηρίων του εντέρου, ενώ παράλληλα λόγω της υψηλής περιεκτικότητας υδατανθράκων μειώνουν την εμφάνιση καρκίνου του παχέος εντέρου. Εκτός αυτών, είναι μια τροφή πλούσια σε κάλιο, σίδηρο και βιταμίνη C που είναι ιδιαιτέρως ωφέλιμη για την απορρόφηση του σιδήρου.

Εν κατακλείδι, η παρουσία των οσπρίων στην διατροφή μας, μπορεί να μας ωφελήσει ουσιαστικά. Ως εκ τούτου, διάφορες δημιουργικές συνταγές μπορούν να προστεθούν στο μενού μας με αυτά· λίγη φαντασία χρειάζεται να βάλουμε. Εμείς, στον φούρνο Ντουρουντούς, σας παρουσιάζουμε την δική μας πινελιά προς μια υγιεινότερη επιλογή διατροφής.

Wheat
Το κάστανο θέλει κρασί και το καρύδι μέλι,
και το κοπέλι κοπελιά κι η κοπελιά κοπέλι.
ΣΤΙΧΑΚΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ